18فوریه 2022 - بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) به یک بیماری همه گیر تبدیل شده است، مانند بیماری های غیر واگیری نظیر سرطان، چاقی، بیماری های قلبی عروقی و دیابت که اکنون بصورت اپیدمی جهان را با مشکلات و هزینه های بسیاری مواجه کرده اند. پرفسور نوربرت استفان و پرفسور کنت کوزی در یک مقاله مروری که در  The Lancet Diabetes & Endocrinology، منتشر گردید، ابتدا میزان شیوع NAFLD و دیابت را در سراسر جهان برجسته کردند و سپس به مکانیسم‌های اصلی که در پاتوژنز NAFLD و دیابت نوع 2 دخیل هستند، پرداختند. آنها در مورد اینکه آیا این مکانیسم‌ها،NAFLD  را در موقعیت مهمی برای پیشگیری و درمان بهتر بیماری‌های غیرواگیر و بیماری مسری COVID-19 قرار می‌دهند، بحث کردند. در نهایت، با استفاده از یک رویکرد جامع، ادغام دانش از ابتدای رشد در کودکی تا سنین بالاتر، آنها راه حل هایی را برای استفاده از این دانش برای پیشگیری و درمان شخصیNAFLD ، در آینده پیشنهاد می کنند.

در سراسر جهان بیش از 25 درصد از بزرگسالان و 3 تا 10 درصد از کودکان مبتلا به NAFLD هستند. این اعداد در بزرگسالان و کودکان مبتلا به چاقی و/یا دیابت، به حدود 60% و 40% افزایش می یابد که نگران کننده هستند، زیرا NAFLD و بیشتر از آن، استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) و فیبروز کبدی مرتبط با NAFLD، خطر بیماری های پیشرفته کبدی (مانند سیروز کبدی، سرطان کبد) و بیماری های متابولیکی قلبی (مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع 2) را افزایش می دهند.

پروفسور کنت کوزی از دانشگاه فلوریدا می گوید: از آنجایی که بیشترین شیوع NASH و فیبروز کبدی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده می شود، این بیماری در دهه های گذشته به طور اپیدمی افزایش یافته است، با تمرکز بر تعامل NAFLD با دیابت نوع 2، ممکن است به درک بهتر از مکانیسم های اصلی که باعث افزایش جهانیNAFLD می شود، کمک کنیم. در این مرور سیستماتیک، نویسندگان افزایش مصرف مواد غذایی پرانرژی و فروکتوز و همچنین چربی احشایی ناشی از ژنتیک و اختلال در ظرفیت رسوب چربی در قسمت تحتانی بدن را به عنوان محرک های مهم NAFLD و دیابت نوع 2 شناسایی کردند. تأثیر متقابل کبد چرب و دیابت، شامل التهاب ساب کلینیکال(تحت بالینی)، مقاومت به انسولین، افزایش سطح گلوکز، پروتئین‌های مشتق شده از کبد از تنظیم خارج شده (هپاتوکین‌ها)، اختلالات چربی خون و انعقاد بیش از حد خون، تأثیر هر دو بیماری را بر یکدیگر تشدید می کند، همینطور سبک زندگی ناسالم و خطر ژنتیکی در ایجاد سایر بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی تاثیر می گذارد. نکته مهم این است که مکانیسم های مشابه (التهاب تحت بالینی، سطوح بالای گلوکز و مقاومت به انسولین) نیز خطر یک دوره شدید کووید-19 را افزایش می دهد.

پروفسور نوربرت استفان از دانشگاه توبینگن، مؤسسه تحقیقات دیابت و بیماری‌های متابولیک (IDM) در مرکز هلمهولتز مونیخ (آلمان)، و شریک مرکز تحقیقات دیابت آلمان(DZD)، افزود: مسیرهای متابولیک در درک اینکه چرا NAFLD ایجاد می شود و چگونه بر سایر بیماری ها تأثیر می گذارد، کلیدی هستند. بنابراین، اکنون زمان استفاده از یک رویکرد جامع برای مطالعه پاتوژنز NAFLD فرا رسیده است. این روند شامل ادغام دانش در مورد عوامل خطر غیر قابل تغییر، مانند کبد چرب ناشی از ژنتیک و ذخیره ناسالم چربی و توزیع مجدد چربی مرتبط با افزایش سن و کاهش توده عضلانی است. علاوه بر این، عوامل خطر قابل اصلاح، مانند سوءتغذیه در مراحل اولیه و مراحل بعدی زندگی، و خطرات متابولیک، مانند سطوح بالای گلوکز و انسولین، باید در مراحل اولیه شناسایی و درمان شوند.

نویسندگان این بررسی بر این باورند که در آینده، به کارگیری این مفاهیم، امکان پیش آگهی خطر شخصی و درمان فردی NAFLD را فراهم می کند. علاوه بر این، محققان قادر خواهند بود به طور خاص برنامه‌هایی را برای اصلاح سبک زندگی و تجویز داروهای موثر برای زیرگروه‌های مربوطه بر اساس جنبه‌های مختلف این بیماری، تدوین کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-02-global-view-fatty-liver-diabetes.html